Tiroid ve Saç Dökülmesi İlişkisi

Saç Dökülmesi ve Tiroit Bozukluğu

Tiroit hormonlarının da dahil olduğu pek çok hormon saç dökülmesine neden olabilir ve sonrasında Saç Ekim ihtiyacı doğurabilir. Ancak hormonlar saç dökülmesinin en büyük nedeni olarak kabul edilmez. Saç dökülmesinin pek çok nedeni bulunmaktadır. Kadınlar menopoz ve hamilelik sonrası saç kaybı yaşarken erkeklerin çoğu yetişkin yaşlarda saç dökülmesi problemiyle karşılaşır.

Tiroit beziniz yeterince hormon salgılanmadığında ya da çok fazla hormon ürettiğinde ortaya tiroit problemi çıkar. Çok fazla hormon üretimi anlamına gelen hipertiroit aşırı aktif olan tiroit bezi kilo kaybından, öfke nöbetlerine, saç dökülmesinden ritm bozukluğuna pek çok sıkıntıya yol açar. Yetersiz tiroit hormonuna bağlı gelişen hipotiroit ise fazla kilo sorununa neden olmasının yanı sıra saç dökülmesi ve depresyona da sebebiyet verebilir.

Saç Dökülmesini Tiroitle Bağlantısı

Tirot problemleri tedavi edilmezse saç dökülmesine neden olabilir. Tirot hormonundaki dengesizliklerin neden saç dökülmesine neden olduğunu anlamak istiyorsak öncelikle saçların nasıl büyüdüğünü anlamak gerekir.

Saç derisindeki kıl folükülündeki saç kökü büyümeye başlar. Saç derisindeki kan damarları bu kökleri besler, daha fazla hücre üretimi sağlar ve böylece saçlar uzamaya başlar. Uzayan saçlar saç derisinden ileriye doğru çıkar ve uzamaya başlar. Bu çıkış esnasında yağ bezlerinden geçerek saçların yumuşak ve parlak kalmasını sağlar.

Vücuttaki hormon üretimi bozulduğunda, özellikle T3 ve T4 ismi verilen tiroit hormonlarındaki problem vücudun tüm dengesini alt üst ederken bundan saç derisi de etkilenir. Saç köklerinde neden olduğu incelme sonucunda saçlar dökülür ve yeninde büyüme olmayabilir. Tiroit hormonlarındaki dengesizlik sadece saç köklerini değil, vücuttaki kaş, kirpik ve kıl köklerini de etkileyebilir.

Bunun yanı sıra tiroit hormonlarının dengesizliği ile birlikte ortaya çıkan otoimmün hastalıklara sahip olmak alopesi riskini artırabilir. Alopesi saç derisinde belirgin saç dökülmesine ve zamanla kellik sorununa neden olabilir. Tiroit problemleri ile bağlantılı olan diğer otoimmün hastalıklar arasında, haşimato, polikistik over sendromu ve lupus eritematozus gibi rahatsızlıklar sayılabilir.

Ayrıca bazen tiroit rahatsızlıklarını tedavi etmek için kullanılan bazı ilaçlar da saç dökülmesine sebep olabilir. Karbimazol ve propiltiyoürasil gibi içerikler bazı durumlarda saç dökülmesine neden olabilecek antitroit ilaçlarıdır. Radyoaktif iyot tedavisi ise saç dökülmesine neden olmaz.

Tiroite Bağlı Saç Dökülmesinin Belirtileri

Hipertiroidi ya da hipotirodi sonucu gelişen saç dökülmesi kendini hiç fark ettirmeden çok uzun zaman sonra fark edilebilir. Tiroite bağlı saç dökülmesinde öncelikle saçlarda dökülmeden ziyade incelme gözlenir. Her gün saç derisinden 50 ile 100 tel arası saç dökülmesi normal olarak kabul edilmektedir. Ancak tiroit hormonu fazlalığı ya da eksikliği durumunda saç büyümesi kesintiye uğrayabilir ve saçlar daha fazla dökülmeye başlayabilir. İyi haber şu ki, tiroit hormonu dengesizlikleri ile yaşanan saç dökülmesi sorunu kalıcı değil geçicidir. Yeterli tedavi yöntemine başladıktan bir süre sonra saç dökülmesi devam etse bile hormonlar normale döndükçe saç dökülmesi de normal düzeye kavuşacaktır.

Tiroit Bozuklukları ve Saç Dökülmesinin Tedavisi

Tiroit dengesizlikleri laboratuvarda yapılan bazı testler ile kolayca teşhis edilebilir. Eğer nedenini bilmediğiniz bir saç dökülmesi sorunu yaşıyorsanız en kısa zamanda doktora başvurmalı ve tiroit hormon değerlerinizi kontrol ettirmelisiniz. Tirot testleri sonucuna göre doktorunuzun belirleyeceği tedavi yöntemi ile hem tiroit dengesizliğinin önüne geçmiş olursunuz hem de saç dökülmesinin. Aynı zamanda bu süreçte saç derisine iyi gelen vitamin ve mineral desteklerinden de faydalanabilirsiniz. Tiroit dengesizliğiniz otoimün bir rahatsızlık neticesinde oluşmuş ise tedaviniz tiroit hormonu değerlerini düzenlemenin yanı sıra bağışıklık sisteminizi de düzene sokmak yönünde olacaktır. Bu duruma uygun takviye ve ilaç kombinasyonlarını uzman kontrolünde kullanmanız oldukça önemlidir.

Düzelmeye başlayan tiroit hormonları ve güçlenen bağışıklık sistemi ile birlikte saçlar bir kaç ay sonra yeniden beslenip, uzamaya başlayabilir. Ancak saçın rengi ve dokusunda nadiren değişiklikler olabilir.

Tiroit dengesizliği nedeniyle saç dökülmesi yaşayan tek kişi olmadığınızı bilmeniz ve moralinizi yüksek tutmanız da önemlidir. Zira stres de saç dökülmesi üzerinden önemli bir yere sahiptir.

Tiroite Hormonlarına Bağlı Saç Dökülmelerine Karşı Neler Yapılabilir?

Tiroit hormonlarını düzene sokmak için kullanılan ilaçlara ek olarak saç köklerini canlandıran ve büyümelerini sağlayan takviye ve yöntemlerden de faydalanabilinir.

Ferittin: Araştırmalar düşük ferittin seviyelerinin tiroit ve saç dökülmesi problemi yaşayanlarda çok sık görüldüğünü gösteriyor. Ferittin değerlerini yükseltmek özellikle kadınlarda oldukça önemli.

Vitamin Takviyesi: Beslenme yetersizlikleri, tiroit rahatsızlığı ile birlikte saç dökülmesini etkileyebilir. Beslenme yetersizlikleri ile bazı vitamin ve mineral değerleri düşebilir. Özellikle beslenme ile alınamıyorsa B grubu vitaminleri ( biotin ve B12), çinko bakır, demir, C, E ve A vitaminleri, koenzim Q10 gibi takviyeler faydalı olabilir.

Enflamasyon Karşıtı Beslenin: Şeker kırmızı et, kızartılmış, işlenmiş gıdalar vücutta enflamasyonu artırır. Enflamasyon tiroit fonksiyonlarını kötüleştirebilir ve enflamasyonu artırabilir. Ayrıca Kafein ve alkolden de uzak durmakta fayda var. Taze zencefil ve zerdeçal anti-inflamatuar gıdalardır. Bol bol tüketebilirsiniz.

Bitkisel Destekler: Doktorunuza danışarak hem tiroit değerleriniz hem de saç dökülmesi probleminizi için bazı desteklerden faydalanabilirsiniz. Palmetto, siyah yılankökü, Çin Melekotu, hayıt otu ve kırmızı yonca gibi bitkisel desteklerden faydalanılabilir.

Uçucu Yağlar: Bazı araştırmalara göre okaliptus yağı, arnika, atlas sediri, lavanta gibi bazı yağlar saç dökülmesine karşı iyi geliyor ve saçları gürleştiriyor.

Bol Su İçin:Tiroit hormonu vücudun susuz kalmasını sevmez. Bu nedenle günde 6 – 8 bardak arası su tüketin. Su tüketmek kuru saç derisinden korunmanıza ve kan dolaşımınızı iyileştirmeye de yardımcı olur.

Şampuanınıza Jelatin Ekleyin: Düzenli jelatin kullanımı saç dökülmesini ve tiroit dengesizliği nedeniyle oluşan problemlerin oluşmasını önler. Tiroite bağlı saç kaybını önlemek için doğal bir şampuanın içine yarım paket jelatin tozu ekleyebilirsiniz.

Stresten Uzak Durun: Stres hem tiroit hormonu değerlerinizi hem de saç dökülmesini olumsuz anlamda etkiler. Ruh sağlığınıza iyi gelen olumlu düşünce ve davranış kalıplarında olmaya özen göstermelisiniz.

PRP İle Destekleyin: Tiroit hormonu yetersizliği ya da fazlalığı nedeniyle saçlarınızda incelme ve dökülme yaşanmaya başladıysa saç derinize PRP yaptırmayı düşünebilirsiniz. Böylece hem saç köklerinizi besleyip, saç dökülmesinin önüne geçmeye yardımcı olursunuz hem de saçlarının kalitesini ve canlılığını artırırsınız.